Uppdaterad kontorsmiljö gav bättre arbetsmiljö Creone tillverkar och säljer nyckel- och värdeskåp runt om i hela Europa. Företaget grundades redan 1979 och har både produktion och huvudkontor i Tranås. Creone befinner sig i en expansiv fas och har anställt flera nya...
Så skapar du en attraktiv arbetsmiljö.
Relaterat
Så skapar du en attraktiv arbetsmiljö
Hybridjobb är en trend som är här för att stanna och har fått oss att tänka annorlunda kring arbetsmiljön och hur vi använder kontoret. Dessutom har hårdare konkurrens om kompetensen fått arbetsgivaren att använda arbetsplatsen som ett argument i kampen om rätt arbetskraft. Så, är det viktigt att ha ett fint kontor? Och hur ser egentligen framtidens arbetsplats ut?
Locka och behåll talangerna
Idag vittnar många arbetsgivare om att det är svårt att hitta rätt kompetens, och konkurrensen om framtidens talanger förväntas hårdna. Detta ställer högre krav på företagen att både locka till sig rätt arbetskraft, och även behålla den.
I rapporten Randstad Employer Brand Research 2022 kan vi läsa att trevlig arbetsmiljö ligger i topp när det kommer till vad som är viktigast för svenska folket när de väljer var de vill arbeta. Hela 69% svarar att just trevlig arbetsmiljö är ett av de fem viktigaste kriterierna vid val av arbetsgivare. Andra viktiga faktorer är intressanta arbetsuppgifter, anställningstrygghet och balans mellan jobb och fritid.
Arbetsmiljön är en komplex fråga och innefattar många olika parametrar. Allt från de fysiska lokalerna så som ljus, ljud och hjälpmedel till bra digitala verktyg och system samt hur man arbetar organisatoriskt och kommunicerar med varandra.
Den moderna arbetsplatsen
Pandemin lärde oss att hybridjobba på allvar och det nya normala på många arbetsplatser är en kombination av hemmajobb och kontoret. Så, hur får du medarbetarna att vilja komma till, och vara på kontoret? Idag behöver ett kontor erbjuda mer än bara yta och flera studier visar att utformningen av den fysiska kontorsmiljön är viktigt för trivseln.
Framtidens arbetsplats behöver vara en plats där personer faktiskt vill vara. En plats för möten, kreativitet och sociala kontakter. Ett hemtrevligt, inspirerande och kreativt kontor för alla. Någon vill ha mycket färg, växter och kanske mysig belysning medan en annan kan jobba var som helst bara de ha tillgång till ett eluttag.
För oss på Wisest handlar den moderna arbetsplatsen om helheten, att få ihop både platsen, människan och tekniken. Alla kunder och medarbetare har olika förutsättningar och erfarenheter och vi börjar alltid med att kartlägga kundens behov. Vi samarbetar med ett stort antal möbelleverantörer vilket ger oss möjligheten att erbjuda ett brett och djupt sortiment av kvalitetsprodukter till din arbetsplats.
Skapa rum i rummet
Lasse har arbetat med inredning av offentliga miljöer i över 20 år och har lång erfarenhet av både stora och små renoveringar som gör betydande skillnad för arbetsmiljön. Han delar med sig av sina bästa tips nedan:
Vad är viktigt att tänka på vid val av möbler till kontoret?
För att få hållbarhet i flera led så rekommenderar vi att välja tidlösa möbler som är anpassade för offentlig miljö. Det är till exempel viktigt att textilierna på stoppade möbler har rätt egenskaper. I offentlig miljö utsätts dem för mer slitage än en möbel i hemmamiljö, detta ställer högre krav på kvalitén på tyget.
Tipsa om små medel som ger stora resultat!
• Gardiner: Genom att tillföra eller byta gardiner kan du få en helt annan känsla och uttryck i ett rum. Beroende på val av textil så kan en gardin dessutom ge ljuddämpande effekt, bidra till bättre akustik eller fungera som solskydd eller insynsskydd.
• Mattor: Med mattor får du liknande effekter som gardiner när det kommer till ett behagligare ljudklimat och en mer ombonad känsla. Tänk på att mattans storlek har betydelse för helhetsintrycket och med rätt format skapar den en harmonisk inramning.
• Växter: Växter har positiva effekter på inomhusmiljön samtidigt som de ger en varm känsla visuellt. Gröna växter kan fånga upp skadliga partiklar samt återfukta och rena den torra luften vi har inne.
Hur ska vi tänka med öppna ytor på kontoret?
Arbeta utifrån de behov som finns. Saknas det till exempel förvaring, fler arbetsplatser eller mötesplatser? Försök att skapa tydliga rum i rummet med hjälp av markerade ytor, använd till exempel mattor, gardiner eller skärmväggar.
Har du en fråga?
Hör av dig till mig så hjälper jag dig!
Lars Ljungberg
0140 77 07 78
lars.ljungberg@wisest.se